Kaffe och historia i Skottenborgs trädgård

Artikeln publicerades 3 maj 2024

Alla har sett Skottenborgs framsida, men nu öppnas möjligheten att njuta över en kopp kaffe i trädgården på baksidan av det historiska huset.

Vill du känna historiens vingslag medan du dricker ditt kaffe? Den 9 maj öppnar Skottenborg upp sin trädgård för kaffeservering och guidade visningar. Caféet håller öppet ett par dagar i veckan under hela sommaren.

Skottenborg är det lilla, gula huset vid infarten till Kristianstad efter Långebro, som de flesta har sett men kanske inte vet så mycket om. Huset, eller åtminstone delar av det, har legat på samma plats sedan staden grundades.

Brokig historia

Här bodde Christian IV:s byggnadsskrivare, Jens Rasmussen, under byggnationstiden. Platsen fungerade utmärkt för den som ville ha kontroll över vad som kom in eller fördes ut ur fästningen över Långebro. I mitten av 1600-talet ägdes huset av borgmästaren och hospitalsföreståndaren Thomas Andersen Skotte, som därmed gav huset sitt namn.

Under årens lopp har huset fungerat som byggnadskontor, krog, tull, vakthus, mjölnarebostad, museiexpedition och även som bostad åt stadens museichef och kultur- och fritidschef. Nu står huset utan invånare och kommunen prövar olika möjligheter för det historiska husets framtid.

Sommarcafé

Under sommaren kommer trädgården att öppnas upp för allmänheten. Vid ett antal tillfällen erbjuds guidade visningar där besökarna får veta mer om platsens historia. Omsorgsförvaltningens dagliga verksamhet kommer att erbjuda enklare fika på plats. Sommarcaféet blir ett test och en del i arbetet för att komma fram till hur huset ska användas i framtiden. Grundtanken är att Skottenborg ska ges tillbaka till Kristianstadsborna och bli en del i en attraktiv stad och en historisk länk till den stadsdel som växer fram på Söder.

Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Stängt Öppnar 20 maj kl 07.45
Hjälpte informationen på sidan dig?