Julklappar

Lokala företag har möjlighet att erbjuda julklappar till kommunens medarbetare. Anmälan är öppen till den 30 september 2024. Från december månad ska du kunna lämna ut julklapparna till kommunens medarbetare.

Företag verksamma inom Kristianstads kommuns geografiska gräns kan erbjuda julklappar till kommunens medarbetare inför julen 2024. Julklappen ska ha en kostnad av minst 300 kronor exklusive moms. Varje företag får anmäla upp till två julklappar.

Anmäl via e-tjänst

Företagen anmäler julkapparna via e-tjänst. Sista dagen för företagen att anmäla sina julklappar är den 30 september 2024.

Våra regler

Det finns vissa regler för att ett företag ska få lov att erbjuda julklappar. Bland annat att företaget ska ha F-skattesedel och inte ha skulder hos Kronofogden. Här kan du läsa en fullständig redovisning av våra regler för att erbjuda julklappar 2024.

Regler för att erbjuda julklappar 2024

Företag verksamma inom Kristianstads kommuns geografiska gräns kan erbjuda julklappar till kommunens medarbetare.

Varje företag kan erbjuda upp till två julklappar.

Företaget måste uppfylla följande kriterier för att komma med i urvalet:

  • registrerad F-skattsedel
  • inte ha skulder hos Kronofogdemyndigheten
  • inte finnas med på Svensk Handels varningslista.

Om julklapparna

Julklappen ska ha en kostnad av minst 300 kronor exklusive moms.
Julklappen ska vara ett tydligt och avgränsat erbjudande av en eller flera varor eller tjänster.

Exempel på godkända erbjudanden:

  • Två kaffemuggar från tillverkaren X
  • X-rätters middag på restaurang X
  • Herrskjorta av märket X
  • Tårta till X personer
  • Presentkorg med X utvalda ostar
  • Filmupplevelse på biografen X för X personer
  • Klipping och styling hos frisören X

Följande julklappar godkänts inte:

  • Ospecificerat presentkort
  • Delbetalning
  • Rabatt / rabattkod

Krav vid anmälan

Vid anmälan uppges julklappens namn, en beskrivning och en bild bifogas. Rekommenderad maxstorlek på bilden är 500x500 pixlar, max 2 MB och 120 DPI upplösning.

Lagersaldo som uppges vid anmälan kan inte ändras i efterhand.

Julklappen måste överensstämma med bilder och beskrivning.

Vid leveransproblem

Om den utlovade produkten inte kan levereras enligt utlovad specifikation kontaktar företaget julklapp@kristianstad.se snarast utan dröjsmål.

En utlovad produkt kan inte ersättas med en produkt av mindre värde än 300 kronor exklusive moms.

Utlämning av julklapparna

Julklappen ska lämnas mellan 2024-12-03 – 2025-03-02.

För bokningsbara tjänster, som biograf, frisör eller upplevelser gäller följande:

  • Kunden ska kunna hämta ut ett bevis, exempelvis en bokningskod eller check, inom tidsramen men kunden behöver inte nyttja tjänsten inom tidsramen.

Exempel – biograf erbjuder biocheckar:

  • Kunden hämtar ut checkarna inom tidsramen för utlämning. Checkarnas utgångsdatum kan vara månader eller år efter den angivna tidsramen.

Fakturera för sålda julklappar

Kommunens regler för fakturering gäller.

Fakturan ska vara e-faktura (PDF-faktura är inte tillåtet format).

Fakturan ska ha 30 dagar netto.

Inga faktureringsavgifter eller administrativa avgifter läggs på.

Vanliga frågor om julklapparna

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna vi får från företagen om julklapparna.

Vad krävs för att kunna använda e-tjänsten?

  • E-legitimation
  • Bild som representerar julklapp
  • Fakturerar med e-faktura och följer kommunens regler för fakturering
  • Företag som är verksamt inom Kristianstads kommun
  • Inga skulder hos Kronofogde myndigheten
  • Inte finnas med på Svensk Handels varningslista
  • Registrerad F-skattsedel

Varför måste det vara specificerade paket och inga presentkort?

Kommunen måste förhålla sig till både skatteregler och upphandlingsregler.

När hämtas paketen?

Från den 3 december 2024 till den 2 mars 2025 ska våra medarbetare kunna hämta sin julklapp hos det säljande företaget. Företaget bestämmer själv hur utlämningen går till. Om din julklapp är en tjänst - tillåt gärna användandet av tjänsten även efter den 2 mars 2025. Ett senare slutdatum av tjänsten är alltså möjligt.

När får jag betalt?

Preliminärt i december 2024 skickar kommunen ett fakturanummer till det säljande företaget. Du använder dig av det numret när du fakturerar oss. Kommunen betalar efter 30 dagar.

Vem kan jag kontakta om jag har frågor?

Om du undrar något kan du mejla: julpaket@kristianstad.se

Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Stängt Öppnar 1 jul kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?